Industrien omkring sport

Industrien omkring sport har en anslået værdi på 756 mia. USD om året, og USA og Europa bidrager med de største andele. Analysen fra sidste årti viste, at dette tal var støt stigende. Desuden er der flere mennesker, der interesserer sig for de forskellige sportsgrene og aktiviteter. Af disse grunde er industrien omkring sport blevet meget vigtig.

Sammenblanding af den virkelige og den digitale verden

Med voksende markeder inden for VR, esports og dataindsamling vil blandingen af den virkelige verden med den digitale verden fortsat accelerere. I takt med at collegeatletik fortsat gennemgår store forandringer, vil blandingen af den virkelige verden også fortsætte med at skride fremad, da studenter-atleter i stigende grad vil udøve deres individuelle selvbestemmelse. Desuden kan blockchain-aktiverede innovationer åbne nye muligheder for fans og virksomheder. I takt med at blandingen af den virkelige og digitale verden omkring sport fortsætter med at vokse, vil sportens rolle i samfundet og dens fokus på bæredygtighed blive stadig vigtigere.

Indvirkningen af COVID-19 på stadions

Reaktionen på COVID-19 har haft en indvirkning på stadions og samfundet. Nogle stadioner er blevet omdannet til drive-through-testfaciliteter, og andre har omdannet deres parkeringspladser til felthospitaler. National Football League reagerede anderledes på truslen og spillede nogle kampe på stadioner med strengere sikkerhedsprotokoller. Ingeniører fra MIT undersøgte disse reaktioner og fastslog, at der ikke var nogen væsentlig indvirkning på antallet af infektioner på stadions.

COVID 19 har givet anledning til øget bekymring over spredningen af vira og befolkningens sundhed. På kort sigt vil stadions være nødt til at begrænse deres pladskapacitet. Heldigvis havde mange klubber allerede taget skridt til at reducere antallet af siddepladser. På lang sigt afhænger udviklingen udelukkende af fanernes efterspørgsel.

Esportsportens indvirkning på traditionelle sportsgrene

Esports er en ny komponent i underholdningsindustrien, som konkurrerer direkte med traditionelle sportsgrene om seertallet. Disse spil har ingen kollektive overenskomster, og spillerne er ikke begrænset til specifikke fysiske færdigheder. Desuden bliver esports i stigende grad mainstream og tilgængeligt, hvilket betyder, at alle kan være med og konkurrere.

Traditionelle sportsgrene som NFL og fodbold er allerede begyndt at lancere esportsversioner af deres respektive ligaer. I USA startede National Football League (NFL) en Madden esports-turnering i 2017, hvilket var det første skridt ind i den digitale verden. Formel 1 introducerede i mellemtiden en esportsserie i 2017 og så 63.827 kørere konkurrere i en kvalifikationsfase.

Professionelle sportsorganisationer og hold investerer nu i esportshold, bl.a. for at forblive relevante for den yngre generation. Esports-seere er primært unge mænd mellem 18 og 30 år, og gennemsnitsalderen stiger med tiden.

Betydningen af publikum i sport

Sportspsykologer mener, at menneskemængder kan have en kraftig effekt på atleters præstationer. Især har spillerne gavn af tilskyndelsen fra publikum, hvilket øger deres indsats og motivation. Folkemængder kan også påvirke en atlets personlighed, oplevelse og følelser. Idrætspsykologer har også fundet ud af, at publikums indvirkning på en atlet kan variere afhængigt af sporten.

Når det drejer sig om konkurrencesport, kan publikum være med til at fortælle meget om et holds præstationer. Hvis publikum jubler højlydt, kan det være et tegn på, at holdet præsterer godt. På den anden side, hvis publikum ikke jubler højt, kan det betyde, at holdet klarer sig dårligt. Fans vil gøre næsten alt for at opmuntre deres hold til at vinde, og de vil endda gøre mærkelige ting for at få spillerne til at være opmærksomme.




Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>